Nederlanders zijn dol op witte chocola, blijkt uit internationale cijfers.
Nederlanders zijn wereldwijd nummer twee witte-chocola-eters. Vijftien procent van alle gesnoepte chocola in Nederland is namelijk wit. Als het om de liefde voor witte chocola gaat, moet Nederland alleen Brazilië voor zich dulden. In dat land is witte chocola goed voor 15,5 procent van de markt. Zuid-Afrika komt als derde met 13,5 procent, en Mexico als vierde met 11 procent.
Daar staat allemaal in statistieken van Euromonitor, bericht Quartz. Uit de grafiek valt op te maken dat Nederlanders van een bonbon-doosje met veel variatie houden. Zwarte, gevulde en melkchocolade houden elkaar in populariteit in evenwicht.
Groeimarkt
Wereldwijd werd er vorig jaar voor anderhalf miljard dollar aan witte chocola geconsumeerd. Daarvan nam Brazilië 315 miljoen dollar voor zijn rekening. Dat land is ook de groeimarkt bij uitstek: tussen 2008 en 2013 nam de consumptie van witte chocola met 144 procent toe.
Ook in Saoedi-Arabië (toename van 91 procent) en Argentinië (77 procent) mag witte chocola zich in een toenemende populariteit verheugen. Al met al is de wereldmarkt voor witte chocola de laatste vijf jaar met 21 procent gegroeid.
Cacaoboter
En dat allemaal voor een goedje dat technisch niet eens chocola is. Er zit namelijk geen cacaopoeder in, alleen cacaoboter, het vet dat overblijft na verwerking van de cacao. Volgens EU-normen moet er minstens 20 procent cacaoboter en 14 procent melkpoeder in witte chocolade zitten.
Maar niet overal wordt witte chocola geliefder. Hoewel China in die vijf jaar 70 procent meer chocola ging eten, liep het aandeel witte chocola met 58 procent terug. En de Grieken schroefden hun inname van witte chocola terug met bijna 80 procent.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl